donderdag 2 december 2010

Het leed dat zorgverzekeringen heet.

Zodra het einde van het jaar in zicht komt, gaan de zorgverzekeraars zich weer bezig houden met zieltjes werven. Je kan geen bushokje langs rijden of je ziet een nieuwe zorgverzekeraar reclame maken.

Gister kreeg ik met de post ook een brief van mijn werk over een nieuwe collectieve zorgverzekering. Het ziekenhuis waar ik werk, heeft naast de Menzis en IZZ nu ook een contract afgesloten met de Agis.
Aan de brief te lezen ben ik met alle kortingen en overstappremies met de Agis goedkoper uit. Maar ja, heb ik zin in die rompslomp wat overstappen heet?
Ik zie gelijk voor me dat bijvoorbeeld energiemaatschappijen die deuren afgaan om zieltjes voor zich te winnen. Best triest eigenlijk.

Afgelopen week sprak ik de partner van een patiƫnt en die vertelde me dat zijn vrouw van de Menzis het ziekenhuis moest verlaten. Ze had lang genoeg in het ziekenhuis gelegen en ze vonden dat het tijd werd dat mevrouw weer naar huis ging en daar verdere zorg kreeg. Nu had meneer voor die tijd met de artsen gesproken en mevrouw kon nog met geen mogelijkheid naar huis. Een zware longontsteking na haar operatie zorgde ervoor dat ze in het ziekenhuis moest blijven maar de Menzis was het daar niet mee eens.
Diep triest als er voor mensen wordt bepaald wat voor medicijnen je krijgt, wat voor zorg, etc. Het zijn toch de artsen, apothekers en dergelijke die ervoor geleerd hebben en het beste met ons voor moeten hebben?
Ik zie gelijk de docu van Michael Moore voor me; SiCKO. Daarin gaat dhr Moore met patiƫnten naar Cuba omdat daar de medicijnen voor bijna nop te verkrijgen zijn. Met een bootje vaart hij dan daarna toe. Over een tijdje gaan de mensen uit Nederland met een bootje naar Engeland omdat je daar voor elk medicijn maar 1 pond hoeft te betalen.
Amerika keek naar ons op wat betreft de zorgverzekeringen, maar ik heb het idee dat wij meer op Amerika gaan lijken met wat iedereen allemaal zelf moet gaan betalen. Als we dan bij de Eerste Hulp komen met 3 vingers eraf, dekt de verzekering er maar 1 per jaar. 'Bewaart u de andere 2 vingers maar in de vrieskast! Wellicht kunt u die de aankomende 2 jaar er weer bij aan laten zetten!'

Ik begrijp heel goed dat we meer moeten gaan betalen aan de zorg. Mensen worden ouder en leven langer dus de zorg voor de ouderen in Nederland wordt ook duurder. En dat wordt allemaal gepresenteerd op ons blaadje.
Maar goed, ik ga me maar is verdiepen waar mijn gezin en ik het goedkoopste en het beste uit zijn. Ik zal in ieder geval gaan sparen voor een bootje zodat ik gemakkelijk de overstap naar Engeland kan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten